Tuesday, August 21, 2007

Endelig!

Jeg kom til å tenke på orkanen Katrina her om dagen. Jeg var i New Orleans i fjor, og der fikk jeg se den ødeleggelsen som den hadde forårsaket. Det var som om noen hadde tatt nabolaget ditt, løftet det 100 meter opp i luften for så å slippe det ned på (nesten) den samme plassen igjen. Det er ikke et spesielt hyggelig syn, og jeg kom til å fundere på hvor sterke krefter som skal til for å få et hus til å helle 30 grader.

Svaret er, ikke så sterke krefter som du kanskje skulle tro. Vann er sterkt. Når en 10 meters "storm surge" treffer et hus i en fart på 8 knop (14 km/t) er det som om det skulle være en vind på 400 km/t. Det er sterkere enn den sterkeste orkanen noensinne. Dette kan illustreres ved hjelp av et lite eksempel.

Har du noengang prøvd å krysse en elv med en laks i en hånd og en fiskestang i den andre mens vannet når deg til midt på låret og strømmen er sterk? Ikke det? Ikke prøv heller. Jeg holdt på å drite i buksa, vannet var så sterkt. Det var rett før jeg ble løftet av beina og båret nedover. Så, jeg veier 85 kg, og vannet var ca. 90 cm høyt. Ikke rart at hus kan beveges.

Dette bringer meg fint til det jeg egentlig ville skryte av:

Etter bare 27 dager med fisking, utallige forskjellige fluer og besøk i 4 forskjellige elver fikk jeg endelig en laks (såvidt). Jeg sier såvidt fordi den var på 3.5 kg. og grensen mellom "laks" og "svidde" går på 3 kg.

Uansett så var det ufattelig deilig å få meg en fisk slik at jeg ikke hadde en helt bortkastet laksesesong. Jeg slåss i en halvtime for å få den på land da det var ganske sterk strøm og jeg fisket på enhåndsutstyr.

Her er laksen i avslappet positur på kjøkkenbenken min etter at den hadde blitt behørig drept av meg:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home