Friday, July 27, 2007

Lunsj

Det er godt å gå ut for å spise lunsj, det er noe med tiden på døgnet tror jeg. Det er ikke så mange som går ut for å spise lunsj som går ut for å spise middag for eksempel, og det er en slags luksus forbundet med det å lunsje ute som ikke er alle forunt.

Når det er sagt er det ikke bare positivt å lunsje ute, et engelsk uttrykk for at noen er litt - skal vi si - eksentriske er at de er "seriously out to lunch". Betydningen er vel at om noen er ute til lunsj så er de utilgjengelige for gud og hvermann. Om noen ikke er ved sine fulle fem er de vel også utilgjengelige.

Men, til poenget: Idag var jeg i butikken og observerte en hel skokk folk som også var ute til lunsj. "There's no such thing as a free lunch" er et gammelt ordtak, men pensjonistene på Madla Handelslag vet bedre. På Madla Handelslag har de nemlig smaksprøver.

En avslappet runde i butikken kan gjøre deg mett på: Appelsin, melon, vannmelon, smøreost fra tine, diverse oster fra ostedisken, oliven, den nye chipsen fra kims, skinkebiter fra delicatesseavdelingen, pastasalat, yoghurt og opptil 10 typer kjeks. Ganske greit å få en gratis lunsj samtidig som man handler vil jeg tro.

Det er bare ett problem med dette. Jeg må be Handelslaget innføre en køordning; jeg slapp ikke til når to eldre damer spiste opp en hel kremost fra tine og 40 kjeks hver mens de blokkerte midtgangen. Ta til du skjems sier de...disse to skjems hvertfall ikke.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home