Monday, August 13, 2007

Hva skal til?

Det skjer ofte at man foretar beslutninger som forandrer livet. Som det å slutte å røyke, det å bry seg om miljøet, det å begynne å trene.

Det er i og for seg interessant å innse at slike beslutninger skjer, alle forandrer livet i større eller mindre grad hver dag, men hva med katalysatoren? Hva med den tingen eller den hendelsen som får noen til å ta en slik beslutning? Og hva med de tingene som skjer med deg hver dag som IKKE fører til livsendringer, men som kan føre til dem hos noen andre?

Hvorfor er det slik at noen bare "plutselig" finner ut at de skal begynne å jobbe bedre/trene/forbedre seg, mens andre ikke gjør det? Hvorfor har noen samvittighet til å forurense dobbelt så mye som andre? Hva skal til for at du endrer på livsførselen istedenfor å holde på den likegyldigheten som er så behagelig?

Ta et eksempel: Amur leoparden i Sibir er helt på randen av utryddelse. Det er bare 40 igjen, og tallet krymper.

Bryr det oss? Er det noe i den skremmende statistikken som får oss til å tenke litt på de andre dyrene som deler denne planeten med 6 milliarder egoister? Eller er du slik som meg som kjører på jobb i morgen tidlig og stresser fordi en kunde oppfører seg dumt?

I så fall: Hva skal til for at vi bryr oss?

1 Comments:

Blogger Frk. Frekkesen said...

Hvor mange promille av disse beslutningene vi tar følger til faktiske endringer i måten vi lever på?
Jeg syns det er vanskelig å forandre meg, og det tenker jeg på hver gang jeg misliker noe andre gjør. Det er ikke bare bare å "skjerpe seg". Og denne erkjennelsen gjør at jeg aldri i livet kunne stemt på frp - jeg tror ikke folk velger å kjøre buss dersom det ikke lønner seg merkbart for dem, jeg tror ikke det blir likestilling i bedriftsstyrene dersom det ikke legges politiske føringer. Vi klarer ikke å forandre oss til det bedre uten hjelp.

1:55 PM  

Post a Comment

<< Home