Tuesday, February 27, 2007

Staven

Hvor var du?

Hvor var du da Oddvar Brå brakk staven?

Jeg vet ikke hvor jeg var, jeg var nemlig bare 8 dengang. Jeg vedder på at du ikke vet heller, eller at noen du kjenner vet det heller. Det er 25 år siden det skjedde. Under VM på ski i Holmenkollen. Den store stygge russeren (noen som husker navnet hans?) vant nesten gullet på grunn av at den snille, heltmodige nordmannen brakk staven sin.

Det var den gang ski betydde noe. Nå er det nesten litt patetisk når pressen prøver å hause oss opp til de store høyder av nasjonalromantisk galskap. Det er litt som fotball jo. Det er overalt. Det er verdenscuprenn på TVen stort sett hver helg der vi kan se våre helter i aksjon, det er VM annethvert år, og i mellomårene har vi OL og/eller "bare" standard utvidet verdenscup.

Det blir litt for sært å høre på kommentatorer hyle og skrike med limericker og vers skrevet av bestemor tussa fra haugen oppi dalom HVER bidige søndag. Er det rart vi blir lei?

Er det rart vi (jeg) blir oppgitt når vi er så smålige her på berget at vi ikke unner andre suksess uten å tilføye "hadde vi bare ikke smørt oss bort"? Det er ikke måte på hvor mye flaks svenskene/finnene/russerene/tyskerene/italienerene kan ha på en gang. Tenk det, en nordmann ute av form OG med dårlige ski. Synd for oss at det bare ble sølv. Hadde vår helt vært i form ville vi fått gull, gjerne med 50 sekunders margin på en 5 kilometer.

Misforstå meg ikke. Jeg elsker å se på sport, jeg elsker å se på både langrenn og skiskyting og alle de andre (mer eller mindre) latterlige vintersportene. Problemet er bare at når vi har en suksessrate på 60% i langrenn over de siste 16 årene så blir man VANT med å se en norsk vinner. Og hvor er man da? Hva er da spennende med det? 60 prosent vil si at jeg, denne vinteren kan forvente å se en norsk langrennsvinner ca. 20 ganger. Javel. Takke seg til en eller to superdramatiske seire mot en hel skokk av motiverte, sultne og raske utlendinger (gjerne med et mye sterkere startfelt) enn 20 seire mot sverige og tyskland.

Mitt forslag er derfor: Slutt å vise driten på tv så ofte. Kanskje vi da kan få tilbake spenningen slik at vi om 25 nye år kan si: Hvor var du da Petter Northug trynte?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home