Thursday, February 15, 2007

Et originalt tema

Dette er ikke lett. Det du leser nå, mener jeg. Det er ikke lett å komme på et helt originalt tema å skrive om. Det er derfor jeg gjør det så sjelden. Vanligvis er det noe som veldig mange andre har skrevet om idag (nyheter o.l.) eller noe som veldig mange har skrevet om tidligere (miljø, drikke seg full osv.). Så idag hadde jeg tenkt å finne på noe helt originalt å skrive om.

Før jeg kommer til det originale klarer jeg selvfølgelig ikke å la være å kommentere den latterlige striden mellom Se og Hør og Håvard Melnæs. Det er jo ferdigtygget mat for en wannabe skribent som meg at det største og teiteste ukebladet vi har her i landet griner fordi en av journalistene som jobbet der har behandlet ukebladet med samme respekt og medfølelse som det viser kjendisnorge.

Man kan jo ta en hvilken som helst sak og skrive den om til S&H (ser nesten ut som en liten, hittil uoppdaget fetish spør du meg) språk. KUN I S&H! Skinke var på fylla i går! Se de hemmelige bildene som han har nettopp sendt oss på mail! Sjekk hva hun kuleste i verden har på beina! Hva tenkte hun på da hun lot være å pusse skoene før byturen? Er alt vel i hennes liv?

Nei, dobbeltmoralen lever i beste velgående i Norge i dag. Ukebladet som forsvarer seg med nebb og klør for å få lov til å være den eneste institusjonen i Norge som er fritatt for den type dassluktenden "journalistikk" som de selv formidler. Men en liten stemme i meg sier fortsatt at jeg er minst like gal som dem; jeg senker meg faktisk ned til deres nivå idet jeg kommenterer dette.

Så til dagens originale tema: Internasjonal Dressur. Jeg har hvertfall aldri skrevet om dette før, og ingen jeg kjenner har skrevet om det heller. (Når sant skal sies så er det vel bare 2 stk. jeg har kjennskap til som engang vet hva det er, så dette er originalt dere.)

Når jeg hørte uttrykket Internasjonal Dressur så jeg for meg en hel drøss med muligheter. Hva kunne det være? Kanskje det var en slags konkurranse for diplomater? En sånn "hopp gjennom ringer mens du spiser mat fra 3 forskjellige land på en gang og synger marseillaisen" kanskje? Eller at du skal beherske mest mulig etikette fra mest mulige land, gjerne i kombinasjon. Som for eksempel å kombinere saudiarabisk ettermiddagsetikette (rap hvis du syns maten var god) i en britisk overklassesetting?

Eller kanskje det kunne være slik at man kunne gå på kurs for å bli mer internasjonal. Dressert på en måte. En verden av muligheter for pengeinntjening kom frem i dagen. Kanskje jeg kunne påta meg rollen som dressurmester for norske charterturister?

Nei, det har ingenting med det å gjøre dessverre. Dere må forstå min oppriktige skuffelse når jeg forteller at det har med måter hester går på. Så spennende var det. Ett (eller to) bein foran det andre. Kjedelig. Men originalt uansett.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home