Saturday, December 30, 2006

Takk for i år

Jeg avslutter 2006 med et lite sukk, for en måte å våkne på jeg opplevde i dag. Saddam Hussein ble henrettet i dag tidlig, og har på sin egen triste måte til at 2006 er et år vi helst vil glemme.

Personlig kan jeg bare kalle dette et annus mirabilis, et år som er verd å merke seg. Jeg har fått meg ny leilighet, omsider fått arveoppgjøret etter mor, og sagt opp jobben min til fordel for nye utfordringer. 2007 blir et spennende år, et år der jeg begynner i ny jobb og et år der jeg håper å slå meg til ro i den nye leiligheten etter en hektisk innflyttingsperiode.

På andre måter så har 2006 vært et annus horibilis, et år som er verd å merke seg, men i negativ forstand. Saddams henrettelse var bare det siste eksempelet av skuffende nyheter som har skjedd i året som har gått.

Sjef blant de dårlige nyhetene er selvfølgelig den fortsettende krisen i Irak. Jeg vet at de fleste av oss (inkludert meg) har etterhvert skrudd av antennene når det gjelder det som forekommer i det landet. Men fakta er at antall døde Amerikanske soldater har rundet 2800, og at antallet drepte Irakere er over 100,000 etter invasjonen.

Det er jo selvfølgelig lett å gi Amerikanerene skylden for dette, men jeg mener fortsatt at å fjerne Saddam var det rette å gjøre, selv om grunnene vi i vesten fikk servert for å gjøre det var feil. Han måtte forsvinne før eller siden og en borgerkrig som kommer nå, med massevis av Amerikanske soldater på plass er langt på vei å foretrekke framfor en borgerkrig der det er fritt leide for Syria, Jordan og Iran å invadere og kapre deler av landet til sine egne interesser.

Men borgerkrig har det blitt, og det ser ikke ut til at det kommer til å slutte med det første. La oss ofre en tanke for de 30 andre i dag, drept av en bilbombe når de skulle handle fisk, som ikke får internasjonal nyhetsdekning av sin død slik Saddam gjorde.

OL i Torino var kanskje den mest framtredende skuffelsen for de aller fleste av oss, hvertfall etter avisene å dømme. Jeg tror ikke Dagbladet, VG og andre aviser kunne ha dekket noe fyldigere om det hadde kommet for en dag at Eli Hagen og George Bush hadde løpt nakne rundt Akershus festning med djevelhorn på hodet. Det er ikke lett å takle skuffelse, særlig hvis man på forhånd har gått ut og mer eller mindre avskrevet alle konkurrentene.

Selvfølgelig så var det noen andre sin feil, de Norske gutter og jenter var i sitt livs form, smørerene, maten, snøen, arenaene, sykdom og publikum fikk alle sin del av skylden. Norge tok 2 gull, det svakeste resultatet siden 1988. Og allikevel så fortsatte verden på sin ferd rundt solen...

Og så var det været da. Hva er det med været for tiden? 53 dager på rad(!) med nedbør i Stavanger. Takk og pris for det! Strømkrisen er avblåst. Vi fikk den beste sommeren i manns minne (ca. 20 år) og den våteste høsten siden målinger startet. Jaja. Det minsker bare våre sjanser for gull i neste vinter OL. (Det minsker bare sjansen for et nytt vinter OL i det hele tatt).

Kanskje vi kan vinne noe i sommer OL isteden?

Takk for i år, sees i 2007!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home