Tuesday, January 23, 2007

Behagelige flyreiser

Det er ikke meningen å sutre, det bare virker sånn.

Jeg leser i dagens avis om et flyselskap som skal gi oss et gebyr for hvert kolli bagasje man tar med seg ut på tur. Til sammen så vil dette utgjøre maks. 108 kroner hver vei på en flytur. (27x4).
Dette er vel og bra. Lettere fly bruker mindre bensin, sparer miljøet, og øker lønnsomheten til flyselskapet slik at billettprisene på sikt kan gå ned.

Velkommen som den endringen er, ledsages den av en meget uvelkommen endring. Flyselskapet skal tillate 15kg håndbagasje mot dagens 8 kg.

Tenk over det. Det betyr:

1) Lengre køer i sikkerhetskontrollen da flere folk vil prøve å ta med seg masse flasker og ting gjennom sikkerhetskontrollen, noe som er imot reglene.

2) Lengre tid for å boarde (det er engelsk og betyr gå ombord i) flyet siden flere folk har med seg større og tyngre kofferter ombord.

3) Mer arbeid for flyvert(inn)ene siden de nå må hjelpe alle de teite passasjerene med å stue all den ekstra håndbagasjen. For ikke å nevne de diktatoriske småbarnsmødrene som på død og liv skal ha med seg barnevognen inn i kabinen.

4) Flere krangler av typen "Ja men vett du ka! Eg har betalt for ein flybillett og Celloen min veie bare 14.89 kilo! Samen med det blade eg kjypte i kjosken så e det nøyaktigt 15 kilo"

Nei, dette er en dum idé, Norwegian. Etter min oppfatning så burde dere være modige nok til å gå til det skritt å erklære at håndbagasje betyr nettopp det, nemlig bagasje som kan bæres i hånden. Uten "emballasje".

Det vil si: en bok, et blad og en flaske Farris er lov, til nøds også håndvesker/pc vesker slik at jeg ikke får alle damene og aksjemeglerene i hele verden på nakken. Resten kan sjekkes inn. Det er MYE mer behagelig å fly sånn, og det er MYE mer behagelig for alle andre.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home