Sunday, January 14, 2007

Ting jeg har lært denne helgen

Jeg har lært 3 meget viktige ting denne helgen. (Det er bra å lære nye ting, men denne helgen har vært ganske så eksepsjonell).

Det første jeg lærte var at kombinasjonen glovarm stekepanne og plastknott til keramisk topp er en dårlig kombinasjon. Det resulterer nemlig i smeltet plastknott og masse spaghettilignende greier utover hele stekepannbunnen. (Det kan jo også lønne seg å ikke gå fra fiskepinnene når de ligger i steikepannen slik at de røyklegger hele leiligheten og trenger å reddes).

Når det gjelder dette å ha tilsyn med mat så er det et gjengangende tema denne helgen. Det andre jeg lærte denne helgen var nemlig at å forlate pølser på grillen og vase rundt omkring i leiligheten kan resultere i tjukk røyk veltende ut fra under grill-lokket og pølser som faktisk brenner. Dette tok det å svi pølsene til et helt nytt nivå. Jeg burde fått premie for å brenne pølser så mye. 3. grads forbrenning var det ikke, det var mer som 33. grads forbrenning. Hvordan forvandle pølser til grillkull på grillen.

Det siste jeg lærte var at man ALDRI skal gjenoppsøke bra serier fra ungdommen eller barndommen. Hvertfall ikke kjempeskumle serier som du ikke fikk lov å se siste episoden av.

Hvis noen av de som leser dette husker en serie som het "Malstrøm" fra 1985, så kan jeg nå avsløre at det er en god grunn til at den ikke gikk om igjen på tven. Den er drit.

Plottet er i og for seg ganske bra: Dame får et hus og en hytte i arv av en mann hun aldri har hørt om. Når hun kommer frem for å få arven sin så blir hun dratt inn i en "malstrøm" av mord og trusler. Problemene oppstår fordi:

a) Budsjettet på hjemmevideoen din av søsteren din sin konfirmasjon er høyere.
b) De kunne ikke klart å få til mer kitsch 80 talls frisyrer og klær om de hadde prøvd
c) Dialogen og skuespillerprestasjonene er som om de eneste som fikk rolle var de som ikke klarte å bli med i Hotell Cæsar
d) Handlingen foregår i Ålesund, men skuespillerene snakker ikke norsk. De snakker en sånn "hvaordan vaer daet i Baergen?" "Vaell det raeegnet hvaaertfaelll ikke" norwenglish når de prøver å late som om de er norske.
e) Og fy faen så seint det går...6 timer som godt kunne vært 2.
f) Til sist. Det som gjorde et stort inntrykk på meg (og de andre jeg har snakket med om denne serien) var at det var et hus på en øy der dukker grein. EN dukke griner EN gang, og det er ikke på langt nær så skummelt som du skulle tro.

Moralen til de av dere som kunne tenkt dere å se "Rød snø" eller "Malstrøm" eller noen av de andre "kjekke" seriene fra 80 tallet på ny er: Det er en grunn for at de ikke har gått på TV igjen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home