Tuesday, January 09, 2007

En begivenhetsrik helg

Hva er det med noen folk som får dem til å tro at det er helt greit å stjele fra andre?

Dette er ikke et metafysisk spørsmål; jeg forventer ikke et svar à la "De har en svakere hypofyse og samvittighetsfølelse". Nei, dette er et konkret spørsmål til de eller den som forsynte seg av min og herr Maldunk Jeppesen sin jakke på den dustete puben vi var på på fredag.

Herr Jeppesen mistet jakken sin, det er ille nok; den var helt ny og det var første gang han gikk med den. Jeg mistet en ikke fullt så ny jakke, men til gjengjeld var mobiltelefonen og nøklene mine i den.

Mobiltelefonen er grei nok, i disse dager med backup fra Outlook, og effektiv bestilling av nytt simkort så er det gjenstand for et par dagers irritasjon, ikke mer. Nøklene er det verre med. Jeg må kjøpe nye nøkler til bilen, ny lås til sykkelen min, og generelt klare meg uten diverse andre livsviktige (ok da, ikke helt livsviktige) nøkler.

Politiet var meget hjelpsomme, han som satt bak disken var enig i at jeg hadde vært en idiot og at jeg sannsynligvis ikke fortjente bedre, men han tok det hele med godt humør, og han trøstet meg med at jeg hvertfall ikke var førstemann som hadde blitt frastjålet mobilen i helga, og ikke den siste heller.

Resultatet av alt dette var at jeg måtte ta bussen til jobb på mandag, det går en buss rett utenfor stuevinduet mittt, så det var ikke så utrolig vanskelig at det gjorde noe. Uansett så er jeg ikke så deppa over å måtte ta bussen. Jeg liker å lese, og dette er en måte å lese på på vei til jobb isteden for å sitte i kø i 20 minutter. La gå jeg sitter i kø, men jeg er ikke sjåføren.

Bussen tar en lang og kronglete rute fra meg til Forus, blant annet går den via Universitetet og over Gauseltoppen. Så jeg får sett en del deler av Stavanger jeg aldri ellers ser, og ikke minst så får jeg sett folk som jeg ellers aldri ville sett.

"Satan satan satan, holt på å komma for seint for faen" (Andpusten 16 åring som kom rasende inn på bussen"

"Jaja, du kom nå, det e jo bra. Eg holt på å myssta an eg og, men klarte det akkorat" (Venninna hennes som gikk på en holdeplass tidligere).

Fortellers inngripen: Klokken er nå 07:35.

"Faen asså, eg sto opp klokkå hall syv, trodde eg sko ha goe ti, men så frøys eg så jævligt. Sto faen så lenge i dusjen, liksom, så når eg kom ud, så va faen klokkå ti øve syv."

"Helvede. Eg sto opp seks eg då, så eg hadde goe tid."

"Ja, hadde tenkt å ha goe tid eg og, har josje fått spist ein gang, eg e skamsolten. Fekksje tid te å spisa, måtte jo sminka meg".

(Stillhet her fra "fornftige" venninne)

"Faen og, eg glømte spanskbøgene, får sei at eg trodde me sko ha geografi. Satan eg hate geografi, det e faen meg det verste fage me har, verre enn matte og liksom. Ska droppa det så fort eg kan. Tror du det går an å droppa geografi, for hvis det gjørr det så ska eg faen meg gjørr det liksom. Sjøl om Martin e i den klassen. Satan han e nais!"

"Fekksje sova eg. La meg klokkå 2 tror eg, måtte gjørrklar matten te i dag."

"Faen og, har me matte idag? Prøve liksom? Satan. Uansett, eg la meg 3, måtte se ferdig 'Ai knov vott ju didd last sømmer' på tven, an va dritekkel."

"Så fekk eg tekstmelding kl. 4 av Jonas, 'an lurte på om eg sov. *sukk* 'an en søde altså"

"Ja eg og fekk tekstmelding, klokkå 4 og 5, så sko eg sovna. Va Line så fortalte at Lars hadde slått opp me na. Å de så hadde våre samen så lenge. Tror aldri eg finne ein så vil ver me meg i 3 måner. Helvete, så frøys eg, så brokte eg 40 minutt i dusjen. Ka faen e de for någe liksom. Mor pleie alltid å ble sure når eg står så lenge, men idag så stoppte hu meg issje. Jævla tulling."

Og dette er landets fremdtid....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home